Stichting West Papua

Steun

FB Tweet ANBI

DONEREN

SWP wil haar doelstelling realiseren in de vorm van projecten; eigen projecten en deelname aan projecten van anderen. Hieronder kunt u de beschrijving van de projecten aanklikken.

Project beschrijvingen

ProjectKooktoestel
DoelVoorkomen van luchtweg problemen
OmschrijvingOnder begeleiding van Professor Van Schayck van de Universiteit van Maastricht is in Bangalore-India een kookstoestel ontwikkeld waarbij geen rook in de woning komt.

In mei 2019 hebben we vanuit India twee sets mallen voor het maken van kooktoestellen (stove's) overgebracht naar West Papua. De locale metselaar kan daarmee meerdere stove's met locale middelen maken.
De papua's hoeven nu niet meer op open vuur te koken. Er zal geen rook van houtskool-vuurtjes meer in de huizen komen. De kans op luchtweg-aandoeningen wordt aanzienlijk verkleind. Oog-irritatie en hoofdpijn als gevolg van rookgassen zal minder voorkomen.
PartnersYAPEMASDA en YADUPA - locale stichtingen in respectievelijk Jayapura en Biak.
BudgetDankzij Professor van Schayck zijn de mallen (per set 6 metalen mallen) beschikbaar gesteld. De locale metselaar (tukan semen) kan ermee de stove's bouwen en zo gaandeweg een eigen kleine business creëren.
RealisatieIn mei 2019 zijn we in West Papua geweest en hebben daar twee sets mallen overgedragen aan een dorp op Biak en een dorp nabij Jayapura.
Oktober 2019 willen we nogmaals naar West Papua gaan om het gebruik na verloop van tijd te bekijken en indien nodig aanvullende hulp te geven.

ProjectTour and Travel Fakfak
DoelOntwikkelen en verbeteren van het toerisme in Fakfak
OmschrijvingDe ontwikkeling van het toerisme geeft de locale bevolking een extra middel van bestaan. Ook zal de locale bevolking zich gaan realiseren dat het roofbouw van de natuurlijke diversiteit van het gebied moet tegengaan. Cruise schepen kunnen in de buurt voor anker gaan, waarna de toerist met kleine bootjes de uitzonderlijk natuur kan bezoeken. Door kleine vakantie huizen te bouwen kunnen touristen ook voor korte of langere tijd in de prachtige natuur verblijven.
Ter ondersteuning van het project heeft SWP de Emmerpan-website gebouwd: www.fakfaktravel.com
PartnerJoko M. Ahek - Emmerpan Tour and Travel - Jalan Fakfak Kokas
BudgetDoor Emmerpan geschat benodigd start-budget € 65.000,-
PlanningZodra er contacten zijn gelegd met reisbureau's

ProjectMangrove kust aanplant
DoelUitbouw van mangrove ecosystemen
OmschrijvingTropische kusten van mangrove bossen vormen een complex ecosysteem. Ze beschermen de kust tegen erosie, fungeren als filter voor kustwateren en bieden daarmee een voedselrijke voedingsbodem voor een grote verscheidenheid aan zeedieren en andere dieren in het wild. Gemeenschappen die in en rond deze bossen wonen, zijn afhankelijk van deze natuurlijke hulpbron voor hun levensonderhoud.

We zullen nu moeten handelen om deze essentiële ecosystemen en de gemeenschappen die ervan afhankelijk zijn te beschermen.
PartnerLocale stichting op het eiland Yapen
BudgetVaststellen na eerste verkenning
PlanningEerste verkenning willen we eind 2019 starten

ProjectWebshop met artikelen uit de Tropen
DoelOnline verkoop van producten uit West Papua
OmschrijvingDoor producten uit de Tropen te verkopen stimuleren we de (kleine) locale economie. Zo willen we koffie van koffie-boeren uit de Baliem vallei in het assortiment opnemen. Naast het stimuleren van de locale economie verkrijgen wij met de webwinkel meer financiële mogelijkheden voor de projecten waarmee we de welvarendheid en daarmee toekomst van de papua's in West Papua verder willen verbeteren.
Bij het opstarten zal het niet eenvoudig zijn om de inkoop van onze webartikelen te laten aansluiten bij de verwachte omzet. Daarnaast zullen we goed moeten bekijken hoe we het retour-proces gaan inrichten.
PartnerVolgt
BudgetBenodigd startbudget wordt geschat op 10.000,- euro
PlanningAfhankelijk van keuze en aanvoer van producten

ProjectRechtzaak tegen de Staat der Nederlanden
DoelNederland aanspreken op Onbehoorlijk bestuur bij de gedwongen overdracht van West Papua (het voormalig Nederlands Nieuw Guinea) aan Indonesië
OmschrijvingStichting West Papua (SWP) wil haar doelstelling realiseren in de vorm van projecten; eigen projecten en deelname aan projecten van anderen. Daarnaast heeft SWP de kwestie van de onrechtmatige overdracht van West-Papua aan Indonesië aan de orde gesteld in een rechtzaak tegen de Staat der Nederlanden.
PartnerYLSM/PTPB - Locale Stichting Binnenlanden (Wisselmeren)
BudgetJuridische ondersteuning vraagt veel geld. Het werven van fondsen is een buitengewoon belangrijke zaak.
PlanningDe Aanklacht loopt sinds eind 2016.