Stichting West Papua

Steun

FB Tweet ANBI

DONEREN

SWP wil haar doelstelling realiseren in de vorm van projecten; eigen projecten en deelname aan projecten van anderen. Hieronder kunt u de beschrijving van de projecten aanklikken.

Project beschrijvingen

ProjectKooktoestel
DoelVoorkomen van luchtweg problemen
OmschrijvingOnder begeleiding van Professor Van Schayck van de Universiteit in Maastricht is in India (Bangalore) een kookstoestel (stove) ontwikkeld waarbij geen rook in de woning komt.

Samen met Professor Van Schayck gaan we deze stove ook in West Papua implementeren. Zodat er niet meer op open vuur gekookt hoeft te worden en er geen rook van houtskool-vuurtjes meer in de hutten van papua's zal zijn.
De kans op luchtweg-aandoeningen wordt daarmee aanzienlijk verkleind. Ook oog-irritaties en hoofdpijn zullen minder voorkomen. De gezondheid zal niet meer door rookgassen worden aangetast.
PartnersYAPEMASDA en YADUPA - locale stichtingen in respectievelijk Jayapura en Biak.
BudgetMet hulp van Professor van Schayck worden de mallen voor het bouwen van de stove aan teams in West Papua beschikbaar gesteld. Daarmee gaan de teams met locale middelen de stove's bouwen.
PlanningZomer 2019 wordt afgereisd naar West Papua om de teams te instrueren hoe de mallen gebruikt moeten worden om de stove's te maken.

ProjectTour and Travel Fakfak
DoelOntwikkelen en verbeteren van het toerisme in Fakfak
OmschrijvingDe ontwikkeling van het toerisme geeft de locale bevolking een extra middel van bestaan. Ook zal de locale bevolking zich gaan realiseren dat het roofbouw van de natuurlijke diversiteit van het gebied moet tegengaan. Cruise schepen kunnen in de buurt voor anker gaan, waarna de toerist met kleine bootjes de uitzonderlijk natuur kan bezoeken. Door kleine vakantie huizen te bouwen kunnen touristen ook voor korte of langere tijd in de prachtige natuur verblijven.
Ter ondersteuning van het project heeft SWP de Emmerpan-website gebouwd: www.fakfaktravel.com
PartnerJoko M. Ahek - Emmerpan Tour and Travel - Jalan Fakfak Kokas
BudgetDoor Emmerpan geschat benodigd start-budget € 65.000,-
PlanningStart eind 2018

ProjectWebshop met artikelen uit de Tropen
DoelOnline verkoop van producten uit West Papua
OmschrijvingDoor producten uit de Tropen te verkopen stimuleren we de (kleine) locale economie. Zo willen we koffie van koffie-boeren uit de Baliem vallei in het assortiment opnemen. Naast het stimuleren van de locale economie verkrijgen wij met de webwinkel meer financiële mogelijkheden voor de projecten waarmee we de welvarendheid en daarmee toekomst van de papua's in West Papua verder willen verbeteren.
Bij het opstarten zal het niet eenvoudig zijn om de inkoop van onze webartikelen te laten aansluiten bij de verwachte omzet. Daarnaast zullen we goed moeten bekijken hoe we het retour-proces gaan inrichten.
PartnerVolgt
BudgetBenodigd startbudget wordt geschat op 10.000,- euro
PlanningAfhankelijk van keuze en aanvoer van producten

ProjectRechtzaak tegen de Staat der Nederlanden
DoelNederland aanspreken op Onbehoorlijk bestuur bij de gedwongen overdracht van West Papua (het voormalig Nederlands Nieuw Guinea) aan Indonesië
OmschrijvingStichting West Papua (SWP) wil haar doelstelling realiseren in de vorm van projecten; eigen projecten en deelname aan projecten van anderen. Daarnaast heeft SWP de kwestie van de onrechtmatige overdracht van West-Papua aan Indonesië aan de orde gesteld in een rechtzaak tegen de Staat der Nederlanden.
PartnerYLSM/PTPB - Locale Stichting Binnenlanden (Wisselmeren)
BudgetJuridische ondersteuning vraagt veel geld. Het werven van fondsen is een buitengewoon belangrijke zaak.
PlanningDe Aanklacht loopt sinds eind 2016.