Stichting West Papua

Steun

FB Tweet ANBI

DONEREN

SWP wil haar doelstelling realiseren in de vorm van projecten; eigen projecten en deelname aan projecten van anderen. Hieronder kunt u de beschrijving van de projecten aanklikken.

Project beschrijvingen

ProjectKooktoestel
DoelVoorkomen van luchtweg problemen
OmschrijvingMet dit kooktoestel hoeft niet meer op open vuur gekookt te worden. Er zal geen rook van houtskool-vuurtjes meer in de hutten van papua's zijn. Waarmee de kans op luchtwegen-aandoeningen aanzienlijk wordt verkleind. De gezondheid zal niet meer door rookgassen worden aangetast.
Met het bijgeleverde zonnepaneel is er 's avonds zelfs ook nog licht.
Stichting West Papua (SWP) wil de kooktoestellen aan de locale bevolking van West Papua beschikbaar stellen voor $ 50,-. Het verschil tussen de aanschafprijs af fabriek van $ 100,- wil SWP gaan financieren.
PartnerYLSM/PTPB - Locale Stichting Binnenlanden (Wisselmeren)
BudgetZodra er geld is voor 50 toestellen ($ 5.000,-) kan begonnen worden met aanschaf, transport en aanbieden van de kooktoestellen-zonder-rook aan de papua bevolking in West Papua
PlanningGestart medio 2017. De eerste donaties zijn binnen gekomen.

ProjectTour and Travel Fakfak
DoelOntwikkelen en verbeteren van het toerisme in Fakfak
OmschrijvingDe ontwikkeling van het toerisme geeft de locale bevolking een extra middel van bestaan. Ook zal de locale bevolking zich gaan realiseren dat het roofbouw van de natuurlijke diversiteit van het gebied moet tegengaan. Cruise schepen kunnen in de buurt voor anker gaan, waarna de toerist met kleine bootjes de uitzonderlijk natuur kan bezoeken. Door kleine vakantie huizen te bouwen kunnen touristen ook voor korte of langere tijd in de prachtige natuur verblijven.
Ter ondersteuning van het project heeft SWP de Emmerpan-website gebouwd: www.fakfaktravel.com
PartnerJoko M. Ahek - Emmerpan Tour and Travel - Jalan Fakfak Kokas
BudgetDoor Emmerpan geschat benodigd start-budget € 65.000,-
PlanningStart eind 2018

ProjectWebshop met artikelen uit de Tropen
DoelOnline verkoop van producten uit West Papua
OmschrijvingDoor producten uit de Tropen te verkopen stimuleren we de (kleine) locale economie. Zo willen we koffie van koffie-boeren uit de Baliem vallei in het assortiment opnemen. Naast het stimuleren van de locale economie verkrijgen wij met de webwinkel meer financiële mogelijkheden voor de projecten waarmee we de welvarendheid en daarmee toekomst van de papua's in West Papua verder willen verbeteren.
Bij het opstarten zal het niet eenvoudig zijn om de inkoop van onze webartikelen te laten aansluiten bij de verwachte omzet. Daarnaast zullen we goed moeten bekijken hoe we het retour-proces gaan inrichten.
PartnerVolgt
BudgetBenodigd startbudget wordt geschat op 10.000,- euro
PlanningAfhankelijk van keuze en aanvoer van producten

ProjectRechtzaak tegen de Staat der Nederlanden
DoelNederland aanspreken op Onbehoorlijk bestuur bij de gedwongen overdracht van West Papua (het voormalig Nederlands Nieuw Guinea) aan Indonesië
OmschrijvingStichting West Papua (SWP) wil haar doelstelling realiseren in de vorm van projecten; eigen projecten en deelname aan projecten van anderen. Daarnaast heeft SWP de kwestie van de onrechtmatige overdracht van West-Papua aan Indonesië aan de orde gesteld in een rechtzaak tegen de Staat der Nederlanden.
PartnerYLSM/PTPB - Locale Stichting Binnenlanden (Wisselmeren)
BudgetJuridische ondersteuning vraagt veel geld. Het werven van fondsen is een buitengewoon belangrijke zaak.
PlanningDe Aanklacht loopt sinds eind 2016.